propietat intel·lectual

Per què registrar una marca?

Quan s’emprèn un projecte, ja sigui gran o petit, sempre s’intenta individualitzar i sorgeix la necessitat de crear una imatge que el diferenciï dels altres actors comercials.

Una de les primeres coses que l’emprenedor fa és donar-li una identitat a la seva idea o projecte, és a dir, un nom. Més endavant, crea o encarrega a un professional el disseny d’un logotip amb una determinada tipografia i colors, que es converteix en el seu signe distintiu a través del qual pretén que els seus clients ho identifiquin. I així és com neix la seva marca.

Ja hem parlat a la nostra Guia bàsica sobre Marques, sobre què és una Marca, quins tipus de marca existeixen i altres punts bàsics sobre aquest tema.

En aquesta ocasió ens centrarem en aclarir una confusió amb què ens hem trobat en diverses ocasions, que comprèn un de tants dubtes que li  sorgeixen a l’emprenedor en els moments inicials del seu projecte, i explicarem la importància de registrar una Marca.

Molta gent creu que registrant el seu domini a Internet o constituint la seva societat sota determinada denominació social al Registre Mercantil, el seu “nom” quedarà automàticament protegit com a Marca. Això és fals i es tracta d’un error bastant comú que aclarirem a continuació.

En què es diferencia la Marca del Nom Comercial i de la denominació social?

-La Marca distingeix els productes o serveis d’un empresari.

Per la seva banda;

-El nom comercial és el signe o denominació que identifica una empresa en el tràfic mercantil i que serveix per distingir-la de les altres empreses que desenvolupen activitats idèntiques o similars. I finalment;

-La Denominació Social és el nom que identifica una persona jurídica com a subjecte de relacions jurídiques i, per tant, susceptible de drets i obligacions.

El nom comercial no cal que coincideixi amb la denominació social i pot triar-se, per tant, un nom comercial diferent de la denominació social. Un exemple reconegut en el nostre entorn és un fabricant de roba. La denominació social és INDITEX, SA, que té com a nom comercial per a certs magatzems de roba ZARA, i així mateix és titular de moltes altres marques.

En el cas de les persones naturals tampoc cal que el nom comercial coincideixi amb el seu nom civil (nom i cognoms), ja que pot triar com a nom comercial una denominació de fantasia. Per exemple, un programador que treballi com a freelance, pot presentar-se i promocionar els seus serveis comercialment a la seva pàgina web anomenada Estudi Web2012.

En què es diferencia la Marca del Nom de Domini? 

El conflicte entre les marques i els noms de domini planteja un problema seriós. Els noms de domini són adreces d’Internet que habitualment s’utilitzen per trobar llocs web. Amb el pas del temps, els noms de domini han arribat a convertir-se en identificadors comercials, de manera que sovint entren en conflicte amb les marques.

El registre d’una marca atorga a l’empresa el dret exclusiu a impedir que tercers comercialitzin productes o serveis idèntics o similars amb la mateixa marca o utilitzant una marca tan similar que pugui crear confusió. En canvi, no n’hi ha prou amb registrar un domini perquè es reconeguin aquests drets, ja que únicament neix en realitzar el Registre de Marca davant l’Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM). 

És fonamental que a l’hora de triar un nom de domini, assegurar que no sigui una Marca d’una altra empresa i encara menys una Marca notòriament coneguda, ja que moltes legislacions o tribunals nacionals consideren com a infracció el registre de la Marca d’una altra empresa o persona com a nom de domini, activitat que popularment es coneix per ocupació il·legal del ciberespai o “ciberocupació”. Si això succeeix, la seva empresa podria veure obligada no només a transferir o invalidar el nom de domini sinó a pagar una indemnització per danys i perjudicis o una multa elevada.

D’altra banda, si la marca de la seva empresa està sent usada com a nom de domini o és objecte de “ciberocupació” per un altre individu o empresa, podrà emprendre accions per posar fi a aquest ús il·legítim o impedir que es vulnerin els drets de la seva empresa. En aquest cas pot recórrer als tribunals o bé davant del sistema d’arbitratge establert per l’Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual (OMPI).

Conclusió

L’emprenedor es veurà constantment en la necessitat d’aconseguir que la seva Marca prengui notorietat en el mercat, per a això invertirà moltes hores de treball en màrqueting i publicitat. Per tant, és summament important protegir aquesta inversió respecte a la Marca des dels inicis del projecte.

La nostra recomanació per a tot emprenedor és que protegeixi els seus drets de propietat intel·lectual, mitjançant el Registre de la seva marca davant de la OEPM.